första dagen på plats i Kampala

Ok. Försöker låtsas som att jag inte blev väldigt lack när ett långt inlägg just försvann pga internetproblem, utan börjar GLADELIGEN på ny kula. Denna gång skriver jag i Word så att ingenting kan försvinna bara sådär.
 
Detta är alltså vår första heldag i Kampala. Jag tänkte först skriva att vi inte har upplevt knappt nånting än, men det är ju förstås inte riktigt sant.
 
Igår mellanlandade vi i Etiopien och det tog utsvultna mig en kvart att få betala för ett paket twix, pga det var en person före i kön. En person. En kvart. Seems legit. Hehe. Och personen bakom mig kön stod precis sådär nära, att om jag backade en mm så nuddade min ryggsäck hennes mage. Jag råkade vända mig om en gång och i rörelsen höll jag på att knocka henne. Stackars hon som bara stod i kö. Stackars jag som ej är van vid att bli flåsad i nacken av främlingar.
 
När vi kom fram (planet var nästan en timme försenat men ingen sa ett ord om detta faktum varken innan eller under flyget, hehe) fick vi skjuts till vårt blivande hem av en man som hette Mike, som jobbar på universitetet. Hans son David var också med i bilen, och på frågan om vad som hänt hans ben (som var i gips) svarade han ”I had a fracture”.. vilket jag tyckte var asroligt (svaret alltså, ej att han brutit benet) men skrattade inte. Det kanske var nåt privat som hade hänt, vem vet varför folk bryter sina ben, jag har ju aldrig brytit benet själv till exempel. Hehe. En skall ej lägga näsan i blöt det första en gör. Det gjorde jag iofs så det räckte och blev över när jag bombade honom med andra frågor.. LOL. Jajja!
 
Efter ett däckbyte (vi fick punka mitt på vägen) och nån timmes bilkö den sista biten var vi äntligen framme. Det var sjukt varmt och vi grät nästan av hunger. Handlade mat och lagade mat och gick och la oss typ klockan åtta. Vaknade först vid tio idag! Är oväntat mörkt i vårt rum när lampan ej är tänt. 

Men huuuuur haaaaar vi det dååå??
Alltså vi har det jättebra! Vi bor i en villa mitt inne på campus, vilket känns som det absolut bästa valet vi kunde gjort. Vi har ett eget rum och (för tillfället) helt eget badrum, för ungefär 85kr natten. Här finns ett kök, en liten "veranda" och andra ställen där en kan sitta och käka inomhus. Rummet vi bor i innehåller fyra sängar men vi har det för oss själva, inkl badrummet som hör till. Här bor typ 12 studenter och det jobbar 3 personer som verkar vara på plats dygnet runt. Vi har inte fattat hur varmvattnet funkar än (men å andra sidan är det så varmt att det är rätt skönt att duscha kallt.), det blir regelbundet strömavbrott och internet fungerar ganska sporadiskt, golven är plastgolv som håller på å lossna lite överallt och det verkar vara rätt mycket mygg på verandan. Igår råkade vi tända eld på en av spisarna typ det första vi gjorde.. (De fick byta ut den. JA. PÅ RIKTIGT. Lol.) Men allt detta överskuggas av de fantastiskt skinande varma och tillmötesgående människorna som jobbar här. Jag hälsade från de föregående studenterna (som var här i våras) och tjejen med kollen, Lucy, sken upp som en sol och sa TELL THEM WE LOVE THEM TELL THEM WE MISS THEM. Och jag bara.. Ja. Här vill jag bo. 

SÅ. Har vi det. Hittills.

 

Här kommer en bild på en fågel, dessa bor högt upp i trädtopparna på campus. Så länge de ej bajsar på en (lär hända any day now!?) så förgyller de våra promenader till och från affären. Längre än till affären(som alltså är i en stor Mall) har vi inte tagit oss än, dels pga att det är olidligt varmt och svettigt och dels pga att vi stryker runt vårt hem och väntar på att nån student skall dyka upp som ska visa oss vägen till sjukhuset osv. Hen kommer säkert imorgon. HEJRÅ så länge.  

 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0