Upptäcktsfärd på egna ben

Hej mamma och alla ni andra som oroar er för mig.
Först tänkte jag inte blogga här borta men jag kom på att jag inte har någon annan än mig själv som kan påminna mig om allt som händer på den här resan och som alla vet så är mitt minne
sämre än en guldfisks och innan jag vet ordet av har jag varken minnen eller bevis av att jag överhuvudtaget tagit semester detta år..

Idag började alltså äventyret (fastän det egentligen började redan i tisdags då jag flög till Berlin och bodde på hostel ensam för första gången.)
Efter fyra dagars upptäckande av den tyska huvudstaden har jag alltså köpt mig ett interrail-kort och luffat iväg. De tyska tågen är typ exakt likadana som tunnelbanorna/tramvagnarna.. Man sitter i sidled och det är varmt och jävligt, haha! Jag läste om Michelle Obama och tjuvlyssnade på folk.
En ensamstående pappa försökte prata med mig om Bibeln men jag bara log och stirrade. HAHA! Det bästa med att vara utomlands är att man kan låtsas vara hur konstig som helst :D jag hade ingen lust å prata om Bibeln så jag bara stirrade på honom och hans sjukt söta dotter.
När jag kom fram pratade jag däremot jättemycket tyska, både när jag frågade om vägen, hostel, resebiljetter och så hade jag en lång diskussion med ett gäng gamlingar på tramen om staden och sevärdheter osv. Tyskar är väldigt trevliga när man pratar till dem på tyska! När man börjar på engelska däremot är man inte särskilt populär.

Dresden är en väldigt väldigt trevlig stad! Tempot är mkt lägre än i Berlin, folk pratar gärna med en och folk överlag går väldigt långsamt. Här finns det massor med små cafeer, restauranger och pubar. Idag är det SKITvarmt. Jag gick runt i två timmar och bara kollade in ställen, gator och gatukonst innan jag bestämde mig för vart jag skulle bo. Svetten lackade kan jag lova!

Jag bor på ett underbart litet hostel som ligger mitt i "det coola" området. Det är väldigt vänlig personal och de har en massa roliga extragrejer. Det finns skåp med gratis mat, det finns laptops att låna om man vill surfa, (och gratis wifi som jag surfar på nu) gratis cyklar att låna om man vill cykla nånstans och man kan få gratis tamponger om man har mens! Haha! I köket är det som en upphöjning, typ scen, där det finns ett lågt bord och en massa kuddar! Det finns en lapp där det står "please do your dishes, otherwise we will play (kommer inte ihåg vilka artister) all day long. For those who don't yet know them, feel blessed)" Hahaaa! Ibland har de gratis middagar på söndagar och barbecue om somrarna. Här bor jag för 13e per natt och inatt är det jag, tre killar och en familj på mamma pappa och två döttrar. På vår gata ligger det både en gayklubb och en jazzpub. Tänkte kolla in båda ikväll.

Imorgon är allting stängt så jag har köpt mat redan och tänkte bara gå på museer eftersom det är det enda som är öppet.. Hehe
Hur som helst dag 1 av 8 är snart över och jag kunde inte vara nöjdare över min resa so far!

https://cdn2.cdnme.se/cdn/8-2/53170/images/2012/pic_503915b6e087c3193a005215.jpg" class="image">


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0