den som ändå slapp bli arg

 
det är torsdag 14 oktober, vädret har varit tryckande och mulet
hela dagen och i mitt huvud pågår tredje världskriget. Jag som
aldrig har huvudvärk har drabbats av den värsta huvudvärken
på länge, typ som bakishuvudvärk bara det att den suttit i HELA
dagen och det finns inte en chans att jag kan vara bakis. Haha.
Uttorkad däremot, kanske. Har druckit vatten som en tok hela
dagen och legat på soffan och kollat på film. Jag och Cian såg
Happy feet, har sett den förut och somnade som vanligt halvvägs
in i filmen men det jag hann se var mkt bättre än vad jag mindes. 
Efter jobbet skulle jag ta en nap. Halv fem var klockan då jag kunde 
lämna kaoset där nere (vi har fått en vattenläcka och det droppar 
vatten ner i vardagsrummet..) Jag somnade som en stock och 
vaknade först klockan nio igen. Eh? Vad hände?
 
Jag har bokat biljett hem. 22 november flyger jag mot sverige igen.
Det känns bra. Jag har fem och en halv vecka kvar här, för denna
omgången. Imorgon ska jag och Theresia se Joshua Radin och
om några veckor är det Halloween. Tydligen så är halloween från
början en irländsk tradition, och folk har REDAN börjat dekorera
sina hus i halloween-anda. 
 
 
Annars går tiden mest åt att vara allmänt arg och frustrerad
över det politiska läget i Sverige. Varför tror folk att de är för
jämnställdhet när de enda riktigt jämnställda alternativen är
SÅ självklara. Den som kallar sig feminist och röstar på högern
är inte bara dum i huvvet, utan också lite sorglig. Jag blir lite
ledsen när jag tänker på alla småflickor som just fyllt arton,
som äntligen får rösta och då lagt sin röst på "nya moderaterna"
och på något snedvridet, naivt och sorgligt godtroget sätt tror
att de ska få ha lika hög lön som sin män i framtiden.
Jag hoppas givetvis att så kommer ske ändå, men tvivlar mkt
starkt på att varken moderaterna, sd eller något annat av de
maktinnehavande (kan man säga så?) partierna kommer lyfta
ett finger för att så ska ske. 
 

Att bo på irland har öppnat mina ögon mer än vad jag nånsin
trodde skulle vara möjligt. Jag ser så mkt orättvisor och så
många, särskilt kvinnor, som hamnar i kläm. Det är inte en
fråga om mamman ska ta ut föräldraledigheten, det finns inget
val
. Det är ingen fråga vad mamman ska lägga pengar på, för
de flestas pengar ligger i pappans fickor (det är sed att sätta över
pengarna till pappan som distribuerar dessa efter eget tycke),
och trots detta räknas, (och framförallt beskattas) man, som familj.

Till och med små uttryck och vanor gör mig så arg. När Barry
klagar över att "I need to work two jobs now to provide for my 
family. ten years ago I didn't have to, it was enough with one"

Bara det att när han säger att HAN jobbar två jobb, så är det inte
HAN som har två jobb. Utan då menar han att både han och
siobhan måste jobba. Är det okej att nämna sin fru så? Jag vet
inte. Är det okej att Dereks mamma sätter in alla sina pengar till
Dereks pappa, för att det är han som bestämmer var pengarna
ska läggas på, eftersom det är han som tjänar mest och har
mest(allt!) att säga till om. Är det ok att hans mamma måste
spara ihop själv av extra-arbetade timmar för att kunna göra
om köket, för att pappan inte prioriterar huset de bor i, och
ändå inte spenderar någon tid i köket eftersom det är mammans
plats.
På skolgården när jag hämtar upp jamie är 99% av de
väntande föräldrarna, wait for it... KVINNOR. Överraskande?
Knappast. Skolan slutar 13.30 eller 14.30 beroende på hur
gamla barnen är, och sedan saknas helt alternativ för fritids
eller annan "efter-skolan-tid". Klockan halv tre släpps de sista
barnen ur sina klassrum och då MÅSTE någon vara där för att
hämta dem. Man får inte gå förens läraren fått ögonkontakt
med ens förälder/"minder". (Jag undrar varför det är så? När jag
var nio, som jamie är om en vecka, vill jag minsann påminna mig
att jag hade hemmanyckel samt gick hem själv både en och tre
dagar i veckan, och det gjorde mina kompisar likaså.)
När jag var 7 och 8 gick jag på fritids, tills dess att mamma eller
pappa hämtade upp mig vid fem. Det alternativet finns alltså inte
alls här.

Och vilka är det som tjänar mest? Jo, männen. Såklart. (Vill
verkligen inte skriva såklart, för att det är hemskt att det är
självklart på nåt sätt, men ändock är det ju så det är, och här
är det ännu mer självklart än hemma i sverige) Så vem är det
som skippar att jobba, eller alternativt jobbar mellan tio (skolan
börjar ju klockan nio) och två? Jo. Mammorna. Såklart. Vilken 
jävla knipa (även kallad kvinnofälla), eller hur?
 

Nä. Nu ska jag sluta skriva, det är läggdags och jag vet ju själv
att jag kan skriva hur långt som helst egentligen. Jag skulle
kunna skriva tills fingrarna blödde om det var så. Hoppas ni mår bra. <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0