30 Skillnader mellan Sverige och Irland

Nu ska jag äntligen starta den. Listan som jag har tänkt på typ
ända sedan jag kom hit. Jag kommer att uppdatera den då och då,
(förmodligen rätt ofta) men den kommer ligga kvar här, så ni får scrolla ner
eller bläddra genom inläggen för att hitta den sen. 
 
det kommer inte vara någon 'storleks-ordning' på skillnaderna, utan jag
skriver dem bara i den ordningen jag kommer att tänka på dem. 
 
1. Det är fattiga människor överallt som tigger, ibland grymt påträngande m en ofta är det bara knackers som bara röker, dricker och köper sprillans nya nike-skor för pengarna de tigger ihop. 

* knackers är en folkgrupp som mestadels består av knarkare och alkisar, de ser oftast helt nerknarkade ut, och de stör alla andra, så gott som hela tiden. de bråkar ofta sinsemellan, och då är det bästa att bara hålla sig borta, för de slår varandra blodiga, och det kan vara mitt på ljusan dan. ibland börjar de prata med en och då är det bästa att svara trevligt och le trots att de luktar som om de inte har duschat på ett år eller två. 
 
 
2. Man säger cheers eller thanks när man går av bussen. Avgång sker där fram (ofta finns det bara en dörr på bussen) och man får släppa fram folk som ska av innan man kan gå på.  
 
3. Bussresan. Man säger själv hur mkt man betalar på bussen. Ska man åka inom en zon säger man 1.60 och släpper ner pengarna men det finns ingen som räknar pengarna man stoppar ner och det finns ingen som kollar att man går av inom den zonen. 
Man betalar med MYNT och får ingen växel. Istället får man en lapp där det står ex. "Refund due 00e20c", de kan man gå in och växla in på busskontoret när som helst mot pengar. lapparna blir aldrig gamla, utan det är typ som att panta burkar.
 
4. Love. Alla säger love till varandra. Detta är särskilt utmärkande när man som tjej pratar med en medelålders/gammal man eller kvinna. Here you go, love. It's 3.50 love. Thanks, love. Can I help you, love? Have a good eve now, love. love love love love. Man säger dock inte love till någon som är märkbart äldre än en själv, såvida man själv inte jobbar i kassan på nån affär. 
 
5. Alla pratar med alla. JÄMT. Man kan gå ut på puben helt ensam och få kompisar inom en halvtimme, om inte VÄNNER så iaf intressanta folk att hänga med kvällen ut. Alla är nyfiken på en, och alla bryr sig om vad man är för människa. Det här är enligt mig den fantastiskaste delen av kulturen här. Det är sällan jag åker hela vägen hemifrån till stan eller tvärtom med luasen (spårvagnen) utan att utbyta några meningar med någon eller några på luasen. Man kan prata om vädret men det är nog inte det vanligaste. Konstigt nog. Jag har hört folks livshistorier på luasen, och berättat om vad jag själv gör i dublin för främlingar, för att sedan säga cheers see ya now! och aldrig se den personen igen. 
 
6. Människor ÄLSKAR att hjälpa andra människor. Frågar man om vägen nånstans står man inom kort mitt i en smärre folksamling av människor som alla vill hjälpa och berätta vad de tror är bästa och närmsta vägen att komma dit man ska. Ibland är det nästan komiskt hur förbipasserande människor blandar sig i och vill hjälpa ÄNNU BÄTTRE än den man redan står och pratar med kan hjälpa en.
Äldre personer, behöver inte ens vara särskilt gamla för att både en och två ska ställa sig upp genast när de går på luasen eller bussen. Det är så självklart att det finns inte. Att behöva, som 50+are BE om att få sitta nånstans är uteslutet. 
 
7. Utgångs-klädsel. De irländska tjejerna klär sig som horor. Exakt som horor. De har "kjolar" som knappt täcker rumpan och ALDRIG strumpbyxor eller leggings. Benen är så gott som ALLTID randiga eller fläckiga av brun utan sol, och klackarna snäppet högre än vad de egentligen kan gå i. Sminket är allt annat än lagom. Det är en burk brunkräm i ansiktet och en kajalpenna per öga. Och så gärna urringat så att tuttarna nästan hoppar ur. Ibland gör de det. Obehagligt. 
 
8. Machokulturen. Killar klär inte upp sig alls för att gå ut. Om man har riktig tur kanske de byter tshirt från den de haft och svettats i hela dagen. Hårgele är det inget snack om och raka sig gör man om man har tid. Det händer att jag ser killar ute i  mjukisdress på puben. Det är inget konstigt med det, men vore det en tjej som gjorde samma sak tvivlar jag på om hon hade blivit insläppt överhuvudtaget. 
 
9. Soldyrkan. Irländare dyrkar solen ännu mer än svenskarna. Så fort solen visar sig tar de ledigt från jobbet och springer runt i bikini, även om det bara är 17'c ute och egentligen inte alls särskilt varmt. Irländare är generellt mycket blekare än svenskarna och förblir bleka även efter en dag ute i solen, eller kanske har de fått en lätt rodnad eller riktig illröd solbränna. 
 
10. Dejtandet. Här dejtar man. Dvs. går på (enligt mig) töntiga dejter och bestämmer så småningom om man ska börja dejta "exclusively" och ska man det så blir man så småningom ihop, om allt går som planerat. Man lär känna varandra grundligt, redan första dejten kan innehålla väldigt personliga frågor och man pussas kanske på slutet om allt har gått bra. Sex vet jag inte när de tycker passar sig, har hört allt ifrån 4e dejten till 10e dejten till "when you're engaged or married" 
 
11. Det katolska synsättet på att vara tillsammans. Obs detta innehas främst av äldre eller medelålders människor. Gavs mamma tror tex fortfarande att, när Malin och han dejtade och hon kom hem till honom efter krognätter ute i dublin, givetvis sov i GÄSTrummet. Det är så underbart självklart.
 
12. Bidragen. Är man arbetslös ensamstående mamma har man det bättre än om man är en arbetande ensamstående mamma. En arbetslös ensamstående mamma får allt betalt av staten. Hyran, maten, fickpengar. Man kan få upp till 4 000 euro i månaden från staten och det är inte ovanligt att unga tjejer gör "karriär" av att skaffa barn och chilla hemma med dem, istället för att skaffa sig en utbildning och ett jobb. Samma gäller för nyutexaminerade studenter, som gärna går arbetslösa ett år eller två, och chillar lite, eftersom de får grymt bra betalt ändå, de behöver inte jobba för att det ska löna sig. 
 
13. Knarket. Det är knark överallt. En gång hamnade Natalie i en taxi med 3 killar som snortade kokain i baksätet. Trevliga killar att efterfesta med? Nä, kanske inte. En gång när jag satt på luasen mimade en kille ut "do you smoke weed?" till mig. Jag ville nästan börja skratta, ser jag ut som en sån? Nej. Jag är allt annat än en sån och jag tycker det är synd, att knark är så vanligt. Folk är höga hela tiden både här och där och när Derek åkte till Portugal åt en del av surfgänget som skulle åka, brownies med hash i innan de gick in på flygplatsen. Flygplatsen liksom!? I sverige hade man nog blivit sniffad på av knarkhundar och inte fått åka alls. De fick med sig resten av browniesen genom säkerhetskontrollen och fortsatte mumsa hash inne på flygplatsen. 
 
14. Barn blir inte omhändertagna. Det finns en tjej på stan som sitter och tigger dagarna i ända. Hon är helt uppenbart knarkare och en människa som är så tom i blicken har jag nog aldrig sett. Hon har en liten 4årig dotter, som aldrig blir tagen ifrån henne. 4-åringen sitter och leker med en trasig docka dagarna i ända. Sitter, på asfalten. Det måste vara fruktansvärt kallt och ingen gör något. Ingen myndighet tar ungen ifrån henne. 
 
15. Sorry. Man säger sorry EXAKT hela tiden. Det är nästan som att man ber om ursäkt för sin existens liksom. Så fort man närmar sig en annan människa i syfte att gå förbi eller ställa sig på luasen måste man säga sorry. Oftast säger båda sorry I mun på varandra. Om man inte säger sorry när man går på luasen med en barnvagn kollar folk skitkonstigt på en. Man säger sorry när man håller på att gå in i nån, sorry när man vill få betala för nåt, sorry när man ger tillbaka kläder som man provat, som att man ber om ursäkt för att man inte ska köpa dem, för att de inte passade. 
 
16. Affärsbiträdena hjälper en ALLTID med storlekar, man slipper springa själv och leta. Och de tar ALLTID ens kläder som man inte ska köpa när man kommer ut ur provrummet. De måste tycka att det är skitkonstigt i Sverige, när man själv måste leta upp vart man hittade kläderna, och hänga tillbaka skiten själv. 
 
17. Tuperat hår och snedlugg. Så gott som alla irländska tjejen har den frisyren. Håret är tuperat i nacken/uppe på bakhuvudet. Jag har fortfarande inte förstått varför, men jag antar att de tycker att det är snyggt att gå runt och se ut som att hela ens bakhuvud är en stor bula. Snedluggen ska vara enorm och håret oftast färgat i svart eller vinrött. Eller svart med blåa, rosa eller vinröda inslag. Hockeyfrilla är också rätt populärt, fast då med snedlugg, såklart. 
 
18. Fräknarna. Nästan alla irländska killar har fräknar. Jag tror att även tjejerna har det men att de döljer det under sina ton av smink. Ansiktet kan vara nästan täckt i fräknar. Men de är inte rödhåriga för det. De flesta är brunhåriga, har blåa eller gröna ögon och fräknar. Massor med fräknar, såväl i ansiktet som på kroppen.  
 
19. Mjukisdressarna. Att klä sig i mjukisdress á la adidas är mycket populärt. Tonårstjejer hänger gärna i gäng där alla har exakt samma mjukisdress, i olika färger. Rosa är otroligt populärt, men även mörklila, orange, blå och röd är "coola" färger att ha på sin mjukisdress. Denna är inte bara något man har hemma och myser i, nej nej, absolut inte, mjukisdressen hänger man på stan i, mjukisdressen visar att man är cool och hänger med. Man går översminkad i mjukisdress och skinande vita gympaskor, röker cigaretter och, som tjej är man gärna extra högljudd, annars har man inte en chans att höras tror jag. Killar är aldrig så högljudda som tjejerna är här. Det är som om de måste hävda sig, för att de är tjejer. 
 

20. Säkerhetsvakterna. Varenda affär har säkerhetsvakter som strosar runt i affären, vissa står bara vid ingången men oftast går det några i affären också. (Jag har alltid lite svårt med hur man ska bemöta dessa vakter, ska man säga tjena när man går in liksom? eller ska man smita förbi och inte säga nåt, kanske verkar nervöst? Varje gång jag går in på shoppingcentret och möts av vakterna känns det som att jag har gjort nåt fel. Jag kollar nervöst ner på alexander och fixar och grejar med hans kläder. Vakterna är förmodligen övertygad om att jag är en snattande singelmamma.) 
 
22. Hur folk litar på varandra. Det händer ofta på café eller mc donalds att nån lämnar sin laptop på bordet och ber bordsgrannen hålla ett öga på den medan han/hon ska gå och kissa. Laptop, mobilen, plånboken, nästan allt kan lämnas och vaktas av bordsgrannen. Jag lämnade barnvagnen senast för en vecka sen för att jag skulle ner för en trapp och betala för lunchen med alexander. Det var inga problem, of course sa killen och satt och kikade på vagnen medans jag drog iväg nån kvart. Även på krogen lämnar man mobilen på bordet, till och med när man sitter med främlingar, om man ska på toa. Man liksom litar på varandra.

På nåt sätt tror jag att det ger människorna en ansvarsskänsla för varandra. Överhuvudtaget tror jag att människor har det. Man är människa med varandra, inte bara främling, inte bara en "fara" för varandra. Utan mer en vän. Mer en jämlik, istället för någon att vara rädd för. Det tycker jag är fint. Det får mig att älska Irland. 
 
23. Killarna är KORTA. Korta som i att är någon över 175 (typ) så vet han om det och är "full of himself" för att han vet att han är åtråvärd (heter det så?) och har lättare att få tjejer. De korta killarna har dock förvånandsvärt gott självförtroende trots sin ringa längd. Eftersom killarna är så korta, och tjejerna gärna har 10cms-klackar på krogen är det inte ovanligt att se tjejen ha sin arm över killens axel när de rumlar hemåt i natten. mkt spännande och annorlunda syn. 
 
24. Mataffärerna. SOCKER är ledordet. De har inte riktigt insett, som man har i sverige, att det inte är fettet man blir fet av utan sockret. Det står "fat free" på allt, typ som det gjorde i sverige för 5 år sen, innan vi visste bättre. Denna information har alltså inte spritt sig hit ALLS. Ungefär halva affärerna består av KAKOR, godis, choklad, chips och tårtor (jag vet inte varför men de har inte tårtorna i kylskåp utan i rumsvärme) 
 
25. Vänstertrafiken. Den första månaden jag var här hade jag konstant panik så fort jag satt i en bil och var ständigt övertygad om att vi skulle krocka. Nu har jag vant mig och är orolig när jag är i sverige istället. 
 
26. Street-modet. Folk klär sig inte lagom. Folk sticker ut. Varenda en sticker ut. Man kan matcha rött med rosa och varför inte blanda in lite oranget när man ändå är igång? Folk har freaky frisyrer och trasiga strumpbyxor, jämt. Färg är populärt, särskilt färgglada färgstänk på svart botten. I like it. Folk matchar jeans med jeans och rosa med mera rosa. Penneys finns ju här så det är så sjukt billigt att skaffa en "stil" att man kan ha hur mkt som helst hemma. Folk byter skor varje dag, för man kan köpa nya skor för en femtilapp (kronor) så man kan alltid matcha kläderna med skor i samma färg. (Det finns det såklart i sverige med, men här är det mkt mer självklart) 
 80talsmodet är populärt med axelvaddar, neonfärger och mkt jeans.

Kommentarer
Postat av: Anja

Knackers ar inte de knarkpaverkade Irlandarna egentligen. Det ar ett skallsord for Zigenarna eller 'the Travelers'..

2010-06-14 @ 23:31:49
Postat av: Anja

och duuude, en zon ar 1.15 ;) Fast som du sager, man tar sig javligt mycket langre an bara en zon, moahaha xD

2010-06-14 @ 23:35:38
Postat av: Anonym

15 är en lögn, man säger inte sorry! HELA tiden! Det är som i Sverige om du lyckas gå in i nån då säger man förlåt! Dom är dessutom mer respektfulla! Och om man vill nån nåt så säger man "excuse me!" Det är mycket trevligare!

Svar: okej, det är din uppfattning. Ja, det är mycket trevligare jag håller med, jag menade det inte som något negativt på något sätt, om du läst såhär pass långt in i min blogg förstår du nog att jag älskar irland och tycker att det är fantastiskt.
kickilina.blogg.se

2014-05-03 @ 13:29:36
Postat av: Kim

Efter att ha läst detta så blir man ju nästan sugen på att flytta dit. låter som en dröm, folk litar på varandra och man är artig. fan va nice!!!

2015-09-18 @ 09:46:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0