now why'd you wanna go and put stars in their eyes?

it's the same old story
they just didn't realize

jag har det bra. jag har varit sjuk sen i fredags,
haft en riktig hemmahelg. i fredags kollade jag på
michael palin - around the world in 80 days, och
igårkväll kollade jag på desperate housewives hela
kvällen. idag vaknade jag och kände mig bättre.
ringde anette och hörde om gårdagskvällen som
(till min hemliga lycka) var rätt tråkig. yes! HAHA
taskig tjej. men jag var verkligen megabitter igårkväll
för att jag inte kunde haka på dem. känns taskigt att
säga men var lite glad att de inte hade haft en toppen-
kväll, haha.
vi bestämde att mötas upp på dundrum två timmar
senare. smsade ken och hörde om han ville haka och
det ville han. så vi tog hans bil dit woho :) lunchade på
starbucks, shoppade på penneys (ett par LÅGA svarta
skor), bershka (pälsväst med dragkedja, fickor och mudd)
och h&m (skitcool vit röd/rosa/lila/svart-randig klänning med
axelvaddar, mossgrön klänning med axelvaddar och ett 'hål'
i ryggen samt en fantastisk jump suit som anette absolut
hatade. haha. jag älskhatar den. den är grå, med låna ben
och där uppe är det som ett linne liksom. en riktig mysdress.
inte något jag nånsin kommer ha utanför hemmet, men ändå
riktigt nice. fyndade för 7e, nedsatt från 35e! det ni :)

sen bestämde vi oss för att käka middag på the old mill,
där ingen av oss än hade varit. det var riktigt nice. käkade
soppa och drack öl. en 50+ man småflirtade med mig när jag
stod i baren hah. yes! ..eller? alltså de gör liksom så här,
det är inte sånt äckligt snusk-gubbe-flirtande, utan mer ett
sätt att vara trevlig. han frågade om jag gillade irland osv
och jag sa att jag tyckte att det var fantastiskt hur folk bara
snackar med varandra överallt, på luasen och bussen osv,
och han ba 'well when people see a girl like you, of course
they just have to talk to ya!' haha. som ni fattar så är det
liksom inte sånt äckligt flirtande, utan mer ett sätt att umgås
här.

irland fascinerar mig. jag älskar att vara här. det är lite
som en ny värld. det är ett annorlunda liv. jag känner mig
till och med annorlunda själv när jag är här. kanske växer
jag upp, jag vet inte. jag älskade mitt liv hemma också, och
när jag åkte hit sa min mamma nån gång att om man haft
ett liv som man älskar, så är det inte svårt att bygga upp
ett nytt liv att älska, var man än är nånstans.
och jag tror absolut att hon har rätt. det handlar ju om
inställning och om att ta chanser att uppleva nytt istället
för att sakna gammalt och förgås i det man inte har.


ken berättar jämt en massa saker om irland, om den
irländska kulturen, som är riktigt spännande och ibland
skitkonstiga. hur konstigt är det tillexempel inte att man
här hänger på puben efter en begravning? inte som att
några går dit efter för att supa bort sina sorger, utan hela
mottagningen hålls på en pub. och att det oftast (enligt ken,
så gott som alltid) blir bråk på begravningar. när någon dör
så hänger man på puben i tre dagar. på fredan får man se
den som har dött och så hålls ceremonin i kyrkan. sen går
man till puben. andra dagen hänger alla som kände gubben/tanten
på puben. tredje dagen sänks kistan och alla går och ser på, och
sen går man till puben igen. det är tydligen den tredje dagen när
folk oftast bråkar. för att folk börjar beskylla varandra för olika
saker gällande den döde personens liv. typ 'du borde gjort såhär
och du hälsade aldrig på honom' osv osv...
jag och anette var... ganska chockade. vi kom in på det här för att det
var en skylt vid trappen till övervåningen på the old mill där det stod
"o'connell funeral upstairs" när vi kom in.

för mig är iaf hela tanken på att ens gå ut och supa efter någons
begravning, väldigt främmande. det känns nästan som att vanhedra
någon? jag menar tänk att gå ut och supa med familjen om nån
släkting har dött? det är ju helt absurdt.
nåväl. när jag kom hem hängde jag lite med malin och gavin,
såg ett avsnitt E.R. (de är på säsong 13 nu och är redan lite ledsna
för att 15 är den sista säsongen.. haha) och nu ska jag sätta på några
avsnitt vänner att somna till. imorgon ska jag och alexander käka
lunch med anette och charlie på ett slott i närheten, blir mysigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0