Politik. Känsliga knappar. Jag trycker på dem nu.

Jag och en vän diskuterade feminism häromdagen. Hon frågade om
jag var feminist och jag svarade med mitt självklart övertygade JA.
Hon blev typ chockad och sa att hon VERKLIGEN INTE är nån feminist,
utan att hon verkligen inte tycker om sånt. Jag frågade varför och hon
svarade med att hon gillar när killarna betalar notan, och när en kille
öppnar dörrar åt henne.

Nu är vännen i fråga från (och bosatt i) estland och det får mig ju osökt
att undra, om det är så att det är en fråga om hur olika länder behandlar
olika ord. För henne klingade feminist negativt, av någon anledning som
att hon som kvinna skulle få ge upp saker (såsom att bli bjuden på
restaurang etc) istället för att hon som kvinna skulle vinna något på det.

Jag försökte ge min syn på det hela. För mig är det så självklart att
kalla mig feminist, att jag inte förstår alls hur tjejer som är för lika
lön, samma möjligheter etc etc INTE kallar sig feminister. Jag undrar
helt enkelt om de är dumma, nonchalanta eller bara fega i sitt tyckande,
som inte vågar stå för det.
Jag har länge undrat varför folk är så rädda. Att tro att man, för att
man kallar sig feminist, skulle bli inkastad i ett fack med några extremister
som vägrar raka sig under armarna och använda bh etc. Det är för mig inte
bara ett tecken på att man är otroligt feg som människa, som är rädd
för okunniga människor som placerar människor i fack, utan också på
något sätt ett tecken på att man själv är okunnig och ignorant,
som kanske till och med själv kategoriserar folk på samma sätt.
Feministernas uppgift är inte bara att, i vardagen kämpa mot, och
sätta fokus på
orättvisor, utan också att kämpa för sin egna benämning.
INGEN ska behöva skämmas över att kalla sig för feminist. Att som
kille kunna kalla sig för feminist borde heller inte vara något som
någonsin ifrågasätts. Hur ignoranta och obildade är ni(vissa) egentligen?

Ibland blir jag förbannad.

Jag blir förbannad när tex. kristdemokraterna har mage att påstå
att de är feministiska. a.k.a. "för jämnställdhet". Inte bara för att
de är emot abort etc. utan till exempel för att de, på ett sätt, som
om de hade skrivit om invandrare eller dylikt istället för kvinnor,
hade räknats som ett solklart fall på diskriminering, närapå hets
mot folkgrupp. Jag läser på kds hemsida.

Detta är ett av de patetiskt få punkterna de tar upp för att öka
jämnställdheten: Befria kvinnor i offentlig sektor. Låt dem välja
på flera arbetsgivare än i dag.
TACK KD. ÄNTLIGEN KAN JAG
SOM STÄDERSKA/UNDERSKÖTERSKA VÄLJA MELLAN TRE OLIKA
ARBETSGIVARE SOM BETALAR MIG MINIMILÖN istället för en.
I'M SO GREATFUL I COULD DIE.
alltså. Man vet ju inte om man ska skrata eller gråta. Jag väljer
att skratta eftersom jag har ett stort hopp inombords om att
alliansen kommer att falla till hösten. Denna galenskap som
jag gärna kallar för både antifeminism och antihumanism,
kan inte få fortsätta. Att dessutom sverigedemokraterna
ligger och lurar i mossorna gör mig både mörkrädd och
illamående. Jag har även läst på deras hemsida, och sett
deras reklamfilm som fick mig vilja kräkas. Där vänds
helt plötsligt jämnställdheten till en annan fråga (och det
tydlig-görs tidigt att de inte tänker lyfta ett finger för att
få till någon inkvotering, utan hävdar att kvinnor och män
väljer olika jobb av naturen
.) bla bla bla bla... zzzz.. Men
det mest intressanta är att deras enda punkter för att få
till en bättre jämnställdhet handlar om hur straffen för
kvinnofridskränkningar ska höjas, samt att det skattefinansierade
stödet till genuspedagogik ska avskaffas. HAH.

Visserligen vet väl de flesta psykiskt friska människor som kommit
längre i sin utbildning än sjuan i grundskolan, att sverigedemokraterna
är rätt så bakom flötet... Men att avskaffa tex. kurser i genuspedagogik??
Hur dumma i huvvet, hur ignoranta och enkelsinnade får man vara?
Jag skulle inte vilja att mina barn växte upp i ett sverige som
blundar (och kanske sjunger nationalsången) istället för att lära
små-flickorna att de har rätt att kräva lika höga löner som sina
jämlika pojk-kompisar.


För mig är det självklart att alla ska ha samma rättigheter och
möjligheter. Man ska inte kunna få högre lön i ett yrke för att
man har en snopp, precis som man inte ska kunna köpa sig
bättre sjukvård eller bättre utbildning för att man har en
större och fetare plånbok.

Tycker ni också det? Då gör ni som jag och ger fan i att
rösta blått. Rött, grönt, rosa, svart eller vad fan som helst,
men inte blått.




Efter att ha tittat in på regeringspartiernas hemsidor,
och läst på om både det ena och andra, håller jag faktiskt
med om slagorden här under..
De rosa, röda och gröna är de enda som enligt mig lever upp till
några krav på att få kalla sig för feministiska partier. De är helt
enkelt partier som överhuvudtaget har konkreta argument och
handfasta metoder, för att uppnå jämnställdhet i sverige.







Kommentarer
Postat av: Gudrun Schyman

Heja, Heja!

Mera sånt! och du - håll koll på valrörelsen på www.letsvote.se. Om många gör lite så blir det mycket!

kram

Gudrun

2010-08-29 @ 17:28:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0