tell me you never wanted more than this

and I will stop talking now.


idag har jag varit hemma. kände mig skitsjuk imorse,
myst i mjukisbyxorna hela dan. hängt med malin och
gavin. vi har sett två filmer. Veronica Guerin och The
match maker. asbra båda två.

Veronice Guerin var en sann historia, om en journalist
från irland. helt sjuk historia. rekommenderas!
blev helt chockad när gavin sa att scenerna i början
påminde om var han växte upp. I de scenerna var
det barn som lekte med kanyler och det var
knarksprutor överallt på gatorna. det var grafitti på
väggarna inomhus.(om jag inte hade vetat att det var
Irland hade jag förmodligen trott att det var Ryssland,
så som man får se Ryssland framställas i Lilja forever typ)

Irland är ett U-land. det kanske inte längre räknas
som det, men för mig är det helt klart ett U-land.
Mkt mer än vad jag hade förväntat mig. Jag trodde
det skulle vara typ som england. klass-skillnader men
ändå inte så jätteannorlunda från sverige. men det är
det. det är verkligen hemlösa överallt, det är tiggare
överallt på stan (och vid the square), och i veckan när
jag skulle åka till stan men gick vilse, råkade jag ju gå
förbi social welthfare institution här ute i tallaght, där var
det dryga 100 pers i kö. arbetslösa människor.
folk står liksom och hänger lite överallt. sitter och
hänger i parker. dricker för att det inte finns annat
att göra. om de har råd. på luasen säger de jämt att
man ska hålla koll på väskor för att det finns tjuvar 
överallt, och på stan sitter det skyltar att man ska
hålla för sina väskor och fickor.

vissa av uteliggarna har barn.
ingen gör något. det finns en
tjej som sitter vid hai penny bridge,
helt uppenbart knarkare, alltid helt
borta, som sitter med en liten flicka
på typ fyra år.
jag hoppas att jag någon dag kommer
se henne sitta där själv, utan flickan, jag
hoppas verkligen att myndigheterna gör
något snart. hur fan kan det vara att ingen
har tagit ungen ifrån henne än?

det är mkt i det här samhället som jag inte
förstår. haha. inte bara träningsoverallerna,
finnarna och pommesfriten..

ja, man får pommes till lasagne.
eller spaghetti bolognese.
pommes är liksom standard-tillbehöret.
och man kan köpa bakpotatis med vita bönor
och potatismos i. HAHA.

jag älskar mitt nya liv. det är spännande.
irland är spännande. irland är annorlunda.
jag längtar tills ni kommer och hälsar på mig,
så att jag får visa allt för er. boka biljetter och
kom fort! min bror kommer om tre veckor,
ska bli kul.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0