andra dagen

andra dagen har just borjat, tosen har blivit foljd till skolan
och gossen ar fortfarande sjuk. imorse var det brak,
tosen havdar att gossen ljuger om att han ar sjuk och
hon ar megaavundsjuk for att gossen far vara hemma
men inte hon. han pekade f u och hon borjade grata.
foraldrarna var arga och jag satt mest och observerade
allt. kanns inte som att jag ar i position att skrika pa
nan an och framforallt kandes hela braket meningslost
och dumt. nar jag och tosen kom till skolan sprang
hennes mega-brattiga 'basta van' runt och ignorerade
henne, da blev jag arg. men hon kan inte tyska och jag
kan ju inte hollandska an. nan gang ska hon fan fa sig
en athutning, javla skitunge. megarik och bortskamd. 
 
en till sak: fan vad barn ar ogontjanare. haha. det hade
jag glomt. gossen fragade mig om han fick se pa tv och
jag sa gladeligen ja eftersom jag sjalv ville se, men sa
fort mamman i familjen, som varit ute och joggat medans
jag lamnade tosen i skolan, ringde pa dorren sprang gossen
och la sig i sin sang, efter det att han stangt av tvn saklart. haha. 
som tur var fragade mamman aldrig hur lange gossen sett pa 
tv igar, det var namligen hela dan. det tycker jag man far gora 
nar man ar sjuk, tycker ni inte ocksa det?? jag menar vad fan
ska man hitta pa? det enda man kan gora nar man ar sjuk ar 
ju att kolla pa tv och att sitta vid datorn. igar fixade gossen en 
'hyves' till mig. hyves ar som facebook fast hollandskt. tror att 
det ar engelskt ocksa, tyckte mig skymta en engelsk flagga 
man kunde klicka pa. om nan kanner for att skaffa det kan ni 
ju alltid lagga till mig haha kickilina heter jag dar. www.hyves.nl
 
ikvall ska jag forhoppningsvis fa mitt internet. har packat upp
datorn och den hittar natverket, bara det att man maste ha losen..
det fixar sig nog. om tva timmar ska jag till skolan igen, da maste
jag namligen vakta klassen medan de ater lunch. det ar tydligen
normalt och det ska jag gora varje torsdag. kanns sadar.

overhuvutaget kanns allt ganska.. sadar idag. jag langtar bara
tills jag kan kanna mig som hemma har. nu ar jag fortfarande
sa som en gast och jag vet inte ens hur man tar sig till stan.
jag vet var affaren ar och var apoteket ar. och barnens skola.
that's it. jag har kommit in i tyskan lite mer och det gar ratt
bra att prata med barnen. tillochmed barnprogrammen pa
hollandska gar skapligt att forsta, iaf lyckas jag klura ut
handlingen och enstaka meningar.
kanns som jag varit hemifran tva veckor, men det
har bara gatt tva dar. igar la jag mig tio och sov
som en stock tills klockan ringde klockan sju..
 
pa mornarna har de speciella frukosttallrikar och en
speciell frukostduk till bordet. mamman pressar farsk
apelsinjuice till alla och kokar kaffe. jag tar fram allting
och lagger pa bordet. det finns gott om tid att ata frukost
men de ater lite konstiga saker. bland annat stalls det
alltid fram tva stora paket strossel. ett paket ar choklad
och andra ar typ tutti frutti. det brukar gossen ha pa sitt
brod. det ar inte konstigt alls har i holland. jag ar den
enda som ater youghurt. idag ska vi handla, sa jag ska
forsoka fa ner lite saker jag gillar i korgen. de ater smor
SMOR pa brodet, sant som vi har till bakning. osaltat.
margarinet ar endast tillbarnens lunchlador som bestar
av en eller tva mackor. 
 
igar akte ju tosen inlines nar vi var pa promenad, sa
idag ska mamman kopa mig ett par inlines, sa att
jag kan aka med tosen nasta gang. jag bad aldrig
om det utan hon sa helt enkelt 'idag koper jag dig
ett par inlines sa ni kan borja aka tillsammans'

pa nastan allt de gor marks det att de ar rika
och bortskamda, det ar valdigt intressant.
pappan hjalper aldrig till med att stalla fram
nanting, det enda han gor verkar vara att
krama pa barnen framfor tvn pa kvallarna,
att ata det som serveras, att maila runt och
att ga till jobbet. 
 
nu ska jag och mamman till affaren. hon ar ledig
varje tisdag och torsdag men idag ska hon tex. ivag
till jobbet sitt i flera timmar anda. igar vann hennes
sjukhus nat pris.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0