onsdag

det är svårt att veta vad hon vill, mamman i den här familjen.
det är inte svårt att förstå att hon markerar att det är hon som
bestämmer, det har hon gjort sedan min andra dag i den här
familjen. När jag sätter på en cdskiva byter hon till radio och
 när jag gillar en låt byter hon kanal. det tycker jag är mycket
märkligt. idag frågade hon om jag verkligen hade dammsugit
den nedre trappan. antar att det blivit smutsigt igen..
jag har fått två tack av henne sedan jag kom hit. det första
var när jag hade lagat mat för andra gången och hon tyckte
att det var gott. andra gången hon sa tack var när hon frågade
om jag kunde dammsuga datorstolen ordentligt för att den
var full av katthår och jag sa (ett sjukt förväntat och självklart) -javisst.
 
spontana tack verkar inte vara den holländska stilen. i sverige
tackar vi varandra hela tiden? jag tycker att det är lite oförskämt
att barnen aldrig tackar sin mamma eller mig för maten som
någon av oss lagat. däremot förväntas ett tack från mig när de
tar sina  egna frukostasjetter (hur fan stavar man asjett? achett? ähh!!)
till köket. spännande.
 
nyss frågade hon mig om jag tänkt att vara hemma ikväll
och jag sa nej eftersom tim ska komma till rotterdam och
vi ska gå ut och dricka drinkar. då blev hon typ arg och sa
att jag KAN VÄL IAF FRÅGA FÖRST OM DET ÄR OKEJ!?!
för nu skulle hon iväg nånstans och joachim blir jättesen
från jobbet. jaha. då sa jag att jag ju kan be tim att komma
hit istället, eftersom vi ju inte MÅSTE umgås på stan och
då blev hon glad igen. från rasande till glad. det går på två
röda, det är oberäkneligt och lite hemskt ibland, förstår ni
att man går på tårna hela tiden för denna kvinna?? igårkväll
kom maria hit (hon har inte träffat nelly förut), vi gick ner på
bottenvåningen vid nio för att barnen skulle få sova, de är
ju på samma våning som jag. så träffar vi nelly i köket som
varken är särskilt trevlig eller sådär falskt glad som hon annars
ofta är när vi har besök. hon ska också koka té och så håller
hon på att blanda sig i vilket te vi ska välja ur lådan. -nej det
där passar inte med mjölk, ta inte det. när jag lyfte upp ett
paket kakao ur lådan och frågade om det var varmchoklad-pulver
sa hon stressat nej det är sånt man har i kakor, och så tog den ur
min hand och la tillbaka i lådan. hon är liksom in the middle of
my buisness HELA tiden. vad jag än gör. när vi skulle sätta oss
i soffan, jag och maria, så sa hon 'can you please go upstairs
instead' och jag ba 'but then the kids can't sleep' och hon ba
'ok but sometimes my husband wants to sit here when i go
to bed' och jag ba (tänkte) kan inte han säga till själv OM
han JUST IDAG vill sitta just här efter n har gått i säng??
jag har bott här i fyra veckor och jag har ALDRIG sett honom
sittandes i vardagsrummet på bottenvåningen. och jag går
ner så gott som varje kväll och fixar kvällsmackor till mig själv.
vad ville hon med att säga så liksom? markera ännu en gång
att det är hon som bestämmer? visa att jag är i vägen? visa
att jag inte borde ta hit mina vänner utan att jag borde vara
hos dem istället så jag håller mig borta? att jag helst inte
borde finnas? att jag helst borde vara  osynlig? 
 
jag har funderat på hur jag ska säga det, att jag inte kommer
tillbaka till denna familjen efter valborg. jag vet inte hur.. har
hittat en svensk familj som behöver en au pair så fort som möjligt,
det ligger iofs mitt ute i ingenstans (det tar typ tre timmar att ta sig
till tilburg och man måste byta tåg/tram fyra gånger), så jag hamnar
ju hellre nån annanstans. men men. svarade på mailet från den
haag-familjen idag iaf, kanske träffar dem nån helg snart och ser
vad det är för människor. LYHÖRD är bara förnamnet på hur jag
ska vara för mina egna impulser. för jag tyckte att n var lite akward
första gången jag var här och hälsade på, men jag valde att ignorera
det och att istälet jämföra med den andra familjen som hade råttor
och galna damp-barn.
 
jajjja. imorgon är det torsdag och torsdag är min absoluta hatdag här.
på torsdagar är n hemma vilket betyder att jag måste göra alla möjliga
sorters skitgöra, typ ge henne skrapan när hon tvättar fönster, för att hon
är för lat för att gå ner och hämta den själv..  och jag måste gå och
assistera skollunchen, dvs. hålla koll på en hel klass som är
SPRÄNGFYLLD med energi, har matkrig, sitter och skriker helt
random och utan anledning, samt inte vill något hellre än att bara
gå ut och leka efter de blivit MEGAhöga på allt socker deras föräldrar
lägger i matlådorna..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0