annandag påsk

so.. i fredags gick vi ut, jag liezel och jenny. hade inte så kul, drog till tilburg
rätt tidigt. träffade roligt folk på tåget och det var inte så läskigt som jag
hade tänkt mig att natttåget skulle vara.
på lördag morgon vaknade vi och tog tåget till den haag, där tog vi
bussen och promenerade sedan i strålande solsken mot duinrell
amusement park. vi åkte först pariserhjulet för att få en överblick av
hur parken såg ut och insåg ganska snart att det enda som verkade
riktigt kul var badlandet, som vi inte köpt biljett till och inte hade med
oss badkläder för. man kunde dock köpa badkläder där och vi funderade
 på det. först skulle vi dock åka parkens andra stora attraktion: de RODELBAAN

jag som drömt om denna attraktion sedan min barndom (alla gånger jag och
sofie sett halloj holland där de åker i en rodelbaan) var helt till mig och
så fort det gick neråt (efter en lång tråkig uppförsbacke) var jag i extas.
man hade en spak mellan benen som man kontrollerade med om
det skulle gå fort eller om man skulle bromsa. jag höll ner den med
foten och lutade mig bakåt. fort gick det! som tusan! jag tänkte plötsligt
tanken att jag måste dra i spaken, för att det började gå alltför fort och
jag flög nästan av brädan/sätet. så jag räckte mig efter spaken, men
då kom jag i en stor kurva och jag gled nästan av i farten, gick SJUKT
fort! så jag försökte stanna på nåt sätt, så att mitt säte inte skulle åka
iväg utan mig och jag skulle bli påkörd av tim som var 50 m bakom mig..

på två sekunder var jag tillbaka på mitt säte igen, men med en hand
som sved så jag nästan ville skrika. när jag äntligen var framme kändes
det som en evighet tills tim också var framme (såklart, har man vett i
skallen bromsar man tydligen in i kurvorna och sådär..) men men. sen
kom han äntligen fram och vi gick tillsammans till sjukstugan. där
tittade de på min hand (som såg VIDRIG ut, det var två hål, ett där man
såg köttet under huden och ett som såg ut som att man hade hyvlat
av en hudbit med en osthyvel och låtit biten sitta kvar :D
haha :D nu vet ni allt om hur mitt sår såg ut.

de som jobbade i sjukstugan tyckte att jag skulle åka till
sjukhuset så att de eventuellt kunde sy det osv.. så jag och
tim fick ta en taxi till sjukhuset. fick vänta i kanske en timme,
eller tror inte ens det. sen tog de in mig, tvättade mitt sår
(kanske den värsta smärtan, so far!!) och sen kom det tre
olika sjuksköterskor/läkare och tittade på såret för att
bedömma om det skulle sys eller inte, jag grät nästan
av bara tanken, eftersom det gjort SÅ ont att tvätta det,
hur jävla ont skulle det inte då göra att SY i det?
tack och lov sa de att jag inte behövde sy. de satte
på nåt lim, några kirurgtejp-bitar som drog ihop huden
samt ett stort plåster över alltihopa.

sen åkte jag och tim hem. det var inte direkt ettårsdagen som
vi hade tänkt oss! men men.. vi fick gratis biljetter som
vi ska sälja eftersom vi upptäckte att parken ändå sög :)
på kvällen lagade vi skitgod mat och drack vin och drinkar
ute på takterassen utanför tims rum. hur fint och mysigt
som helst, med tända ljus och så :)

sen var det söndag och vi åkte till tims föräldrar.
på kvällen hade tessas mamma 50årsfest och vi
var bjudna. vi hade glömt att köpa masker (det var
maskerad..) men vi fick låna :) jag var frankenstein
och tim hade en meganäbb. hade kul där iaf, tessas
mormor var oxå där och vi försökte konversera på
holländska som alltid. hon är så fin, påminner mig
om min egen mormor :) alltid glad och så..

tessas mammas vänner hade ordnat med värsta föreställningen,
allt drev med att hon är ganska 'spirituell' av sig. de 'läste
i kort' 'gjorde anden i glaset' och en massa annat, en man
som var flintis var blåsprejad och spelade en ande eller
nåt. hollänsk humor är rätt enkel!! jag stod långt fram,
typ bakom där tessas mamma satt, och tessas pappa
filmade hela tiden på henne så jag var tvungen att storle
och asgarva åt allt som jag egentligen inte tyckte var
sådär jättekul. sen sjöng jag, tessa + hennes room mates,
+ rik och tim en lång spexig sång som tessa hade skrivit,
som vi hade diverse rekvisita till. sen fick vi äntligen åka
hem. typ. haha.


idag åkte tim iväg och åkte mountain bike med några kompisar.
jag åt fresh påskfrukost vid tolv med tims föräldrar och syster.
mums! sen satt jag i solen en stund, sjukt varmt, drog in innan
jag brände mig. sen kom tim tillbaka, tessa och rik kom också
och vi spelade lite pingis i trädgårn. sen kom tims kusiners
familj på middag. eller rättare sagt vi väntade på att få äta i två
timmar och sen åt vi äntligen. jag vet inte om det är nåt
särskilt holländskt, men när folk är bjudna på middag
verkar det aldrig som att de förväntar sig att få äta
any time soon liksom, för det tog verkligen två timmar
från det att de kom till att vi äntligen fick äta. tills dess
satt vi ibland och drack vin och ibland spelade vi pingis.

jag, som inte ätit nåt mer än en smörgås efter frukosten, var
ärligt så hungrig att jag nästan ville gråta sista halvtimmen
innan maten äntligen kom. middan var iaf skitgod och jag
förstod det mesta som sas runt middagsbordet. det är
lättare att förstå den holländskan de talar i tilburg än den
som talas i rotterdam.
 
sen skjutsade tim mig hela vägen tillbaka till rotterdam. tog över en
timme, det var världens trafikstockning halvvägs. men men. nu är jag
'hemma' igen. fett opepp på allt, mest för att nelly är hemma imorgon
och jag kommer inte få en lugn stund eller jo men hon kommer vara
i närheten hela tiden. det är bara TÄRANDE. jag tror jag berättar på
onsdag att jag inte kommer tillbaka efter valborg. tim har lovat att
vara där när jag berättar och på onsdag kommer han hit. på torsdag
kommer kristin så om det blir skitdålig stämning så har jag iaf henne
här.. WISH ME LUCK!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0